Πέμπτη, 23 Οκτωβρίου 2008

Syberia

Υπάρχει ένα computer game για το οποίο αν αναζητήσετε κακή κριτική, πολύ δύσκολα θα την βρείτε. Ίσως να μην βρείτε καθόλου. Αντίθετα, θα ανακαλύψετε καλές κριτικές, διθυραμβικές κριτικές και ... ουάο κριτικές. Πέραν αυτών, το παιχνίδι έχει να επιδείξει έναν απίθανο αριθμό βραβείων και διακρίσεων. Αμφιβάλλω αν στην ιστορία των παιχνιδιών ηλεκτρονικού υπολογιστή έχει υπάρξει άλλο με τόσο ευρεία υποδοχή. Πρόκειται βέβαια για το Syberia.
Το Syberia είναι ένα παιχνίδι περιπέτειας (adventure game). Για τους μη γνωρίζοντες, στα παιχνίδια περιπέτειας ο παίκτης λαμβάνει τη θέση ενός προσώπου (ή περισσότερων) που προσπαθεί να λύσει ένα μυστήριο. Περιπλανιέται σε διάφορους χώρους, συνδιαλλάσσεται με άλλα πρόσωπα (τα οποία καθοδηγούνται από το computer), παρατηρεί, ερευνά, συλλέγει αντικείμενα και στοιχεία και – το κυριότερο – λύνει επί μέρους γρίφους. Το Syberia δημιουργήθηκε το 2002 από τον Benoît Sokal - ήδη γνωστό μάστορα τού είδους – και τους συνεργάτες του.


Θεωρώ γενικά τα computer games εθιστικά και ποικιλλοτρόπως καταστροφικά – ίσως επειδή σπαταλώ αρκετές ώρες σε αυτά. Λίγοι είναι οι «τίτλοι» που παραδέχομαι ότι ασχολήθηκα μαζί τους χωρίς να ντρέπομαι. Το να παίξω όμως το Syberia θεωρώ ότι με έκανε καλύτερο άνθρωπο, με την έννοια που σε κάνει καλύτερο, ένα καλό βιβλίο, μία καλή ταινία ή μία καλή παράσταση.
Το Syberia είναι τέχνη. Εξαιρετικό εικαστικά, με καθαρό σχέδιο, μαλακές φόρμες, ζεστά γήινα χρώματα - το καφέ στάζει από τις παγωμένες στέγες, τα τραίνα και τα κλαδιά των θάμνων και απίθανη πλαστικότητα, από αυτήν που απολαμβάναμε στα καλύτερα παλαιά κινούμενα σχέδια. Σχεδόν εξαιρετικό και στην μουσική του επένδυση, ειδικα στις cut off σκηνές (τα σημεία τού παινιδιού όπου ο παίκτης ξαπλώνει βαθιά στην καρέκλα του και απολαμβάνει – χωρίς να επηρεάζει – τα videos που συνδέουν τα διαδοχικά τμήματα τής περιπέτειας).
Αυτό όμως που το κάνει μοναδικό είναι το σενάριο και η κεντρική ιδέα. Σε αντίθεση με την συντριπτική πλειοψηφία των παιχνιδιών, όπου ο παίκτης καλείται να σώσει τον κόσμο, να αποκαλύψει συνωμοσίες και να αντιμετωπίσει μπόλικη βία, στο Syberia η ηρωίδα , η δικηγόρος Kate Walker, αναζητά απλά τον τελευταίο κληρονόμο (Hans Voralberg) ενός εργοστάσιου παλιών μηχανικών παιχνιδιών, ξεκινώντας απο την κεντρική Ευρώπη και φτάνοντας σε έναν απροσδιόριστο τόπο τής Σιβηρίας. Ο Hans έχει σκοπό ζωής να ανακαλύψει στο νησί Syberia, τα τελευταία επιζώντα μαμούθ.
Σημειώστε ότι βόρεια τής Σιβηρίας υπάρχουν πραγματικά κάποια νησιά όπου κάθε χρόνο ξεθάβονται από το έδαφος δεκάδες σκελετοί μαμούθ.





Ο Hans, για τους δικούς του λόγους, έχει γεμίσει το δρόμο τής Kate με απίθανες κουρδιστές μηχανές: ένα τραίνο με έναν καταπληκτικό, «τυπά», αυτόματο μπάτλερ (επουδενί δέχεται να τον αποκαλείτε ρομπότ), γερανούς, εργάτες, μουσικά κουτιά, ένα διαστημόπλοιο (!) και πολλά άλλα. Και εκεί έγκειται η ιδιοφυία τού Sokal: Με μέσο την ψηφιακή τεχνολογία συνέθεσε μία ελεγεία για τα παλιά μηχανικά παιχνίδια!...
Μαζί με αυτά θα βρείτε πλείστες όσες αναφορές για την παλιά ευρωπαϊκή αύρα που χάνεται (μαζί με παλιές αγκυλώσεις). Θα βρείτε επίσης μερικές ψαγμένες κινηματογραφικές αναφορές. Παρ’ όλη την νοσταλγία του ωστόσο, το παιχνίδι κάθε άλλο είναι παρά ψυχοπλακωτικό. Αντίθετα, έχει πολλές χιουμοριστικές πινελιές. Βία δεν έχει, γίνονται όμως αναφορές σε πραγματικά, βίαια γεγονότα τού 20ου αιώνα και παρ’ ότι δεν είναι βαρύ, φέρει το βάρος τής Ιστορίας, ιδιαίτερα τής ευρωπαϊκής. Το Syberia πάνω από όλα σε καλεί να θυμηθείς. Όσο θελήσεις και όσο μπορέσεις.


Στο τέλος τού παιχνιδιού, η επίσημη αποστολή τής Kate Walker ολοκληρώνεται, όμως ανοίγει η υπόσχεση για μιά νέα περιπέτεια. Πράγματι, δύο χρόνια μετά, ο Sokal και οι συνεργάτες του παρουσίασαν το Syberia II. Εικαστικά είναι το ίδιο καλό, κορυφώνεται σε ένα μεγαλειώδες φινάλε, αλλά αφενός η έκπληξη πια δεν υπάρχει, αφ ετέρου είναι εμφανές ότι η ομάδα είχε στερέψει από καλές ιδέες.

Τώρα θα με ρωτησετε τι με έπιασε και κάνω τόση διαφήμιση στην Microids (η εταιρεία που κυκλοφόρησε το παιχνίδι)! Πριν λίγο καιρό ανακάλυψα τυχαία ότι το Syberia γυρίζεται (ή γυρίστηκε;) ταινία. Δυστυχώς στο Hollywood (γιατί βρε Sokal;). Την Kate Walker υποδύεται η Kate Winslet (not bad!). To trailer τής ταινίας αναφέρει ότι βγαίνει τον Χειμώνα τού 2008. Περιέργως στην IMDB αναφέρονται μόνο τα παιχνίδια στο κομπιούτερ. Δεν βρήκα κάτι άλλο πουθενά αλλού. Όσο για τις φετινές λίστες των ταινιών που έχουν ανακοινώσει οι εταιρείες διανομής, δεν την περιλαμβάνουν. Χμμμ... Μήπως ναυάγησε το project; Ή ίσως απλά αναβλήθηκε.
Εγώ όμως είχα καθήκον να σας το πω! Πριν δείτε λοιπόν την ταινία, προμηθευτείτε το παιχνίδι και απολαύστε το! Έχετε – υποθέτω – τουλάχιστον δύο μήνες καιρό, αλλά των φρονίμων τα παιδιά... Άλλωστε αν είστε αρχάριοι θα σάς πάρει κάποιον καιρό να εξοικειωθείτε και να προχωρήσετε. Είναι παιχνίδι μεσαίας δυσκολίας και βέβαια στο δίκτυο κυκλοφορούν πολλά λυσάρια (walkthroughs) – αχρείαστα να ‘ναι. Φυσικά θα μπορούσατε να παίξετε το παιχνίδι αφού δείτε την ταινία, αλλά δεν θα χαλάσει η έκπληξη και η χαρά τής αποκάλυψης ενός πραγματικά καλού σενάριου;


Ξεκινήστε κοιτάζοντας το trailer τού παιχνιδιού.

Αν θέλετε να δοκιμάσετε ένα μικρό τμήμα τού παιχνιδιού...

... στα Γαλλικά:
http://www.syberia-series.com/en/download-syberia-les-aventures-de-kate-walker.html


... στα Αγγλικά: http://pcgames.gwn.com/downloads/transfer.php/id/3125/folder/demos/filename/demo_syberia.zip


Άλλες χρήσιμες σελίδες για το Syberia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Syberia
http://www.microids.com/en/catalogue/12/syberia-kate-walker-s-adventures.html

Στο YouTube (και αλλού) κυκλοφορούν πολλά βιντεάκια από το παιχνίδι, αλλά η ποιότητά τους το αδικεί ΠΟΛΥ! Τζιζ!


7 σχόλια:

Πόλυ Χατζημανωλάκη είπε...

Μου άρεσε πολύ η παρουσίαση αυτού του παιχνιδιού που απ’ ότι φαίνεται είναι κάτι διαφορετικό στα ηλεκτρονικά παιχνίδια – εξηγείς το γιατί.

Παρά το ότι έχεις βάλει λινκ, σου προτείνω να κρεμάσεις στο πόστ σου και μερικές εικόνες από το παιχνίδι. Τα περιγράφεις βέβαια πολύ όμορφα αλλά αξίζει να κεράσεις τον αναγνώστη σου και με μερικά τέτοια γραφιστικά αριστουργήματα.

Αξίζει φυσικά να πούμε ότι οι χαρακτήρες του έχουν βάθος και παρελθόν. Όπως για παράδειγμα ο ρομαντικός και ιδιοφυής Hans Voralberg - αυτός που ονειρεύεται να φτάσει στη χώρα των μυθικών μαμούθ και τα γεγονότα που αποκαλύπτονται για την παιδική του ηλικία και το ρομπότ Όσκαρ.

Πολύ ωραία ανάρτηση, Idom.

Αόρατη Μελάνη είπε...

Αυτά έκανες λοιπόν τα τελευταία δέκα χρόνια, που μας έλεγες ότι γράφεις ένα εγχειρίδιο για την ιδιωτική ζωή των μαμούθ;

Ού να χαθείς να χάνεσαι!

Idom είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
Idom είπε...

@ Πόλυ

Η (δίκαιη) επιθυμία σου, διαταγή για μένα!
Έβαλα εικόνες, αν και δεν βρήκα κάποιες που να περιέχουν πρόσωπα.
Θα βρεις πολλές εδώ:
http://www.syberia-series.com/en/screenshots-syberia-les-aventures-de-kate-walker.html

και εδώ:
http://www.syberia-series.com/en/designs-syberia-les-aventures-de-kate-walker.html

Αλλά άλλο πράμα να τις βλέπεις σε εξέλιξη.

ΜΗΝ ΛΕΣ τον Όσκαρ ρομπότ! Θυμώνει και αρχίζει γλωσσοδιάρροια στο παιχνίδι. Θέλει να τον λέμε "Αυτόματο".


@ Αόρατη Μελάνη

Όπως έλεγε και ο ... τραγουδιστής:
"... σε μια παλιά πληγή
που ΑΚΟΜΑ αιμορραγεί,
ΜΗΝ μού βουτάτε το μαχαίρι... "

Σπλάτερ, ε;

Idom

Ανώνυμος είπε...

Με εντυπωσίασε η περιγραφή του παιχνιδιού και μπορώ να πώ οτι θα επαναδραστηριοποιηθώ (δεν νομίζω να προλάβω να το τελειώσω όμως οπότε καλά κάνανε και το αναβάλανε - αν βέβαια τα περί αναβολής αληθεύουν).

Έχω όμως ένα σχόλιο (μάλλον δύο!)

Το ένα είναι ότι το παιχνίδι κυλάει αργά. Δέν έχω εμπειρία από παιχνίδια αλλά πάντως αυτό που αναφέρω έχει υπάρξει ανασταλτικός παράγοντας για να ασχοληθώ περαιτέρω.

Το άλλο έχει να κάνει με το ότι, όπως οδυνηρά διαπίστωσα, το όλο πράγμα τρέχει με μιά συγκεκριμένη ρουτίνα. Έτυχε να έχω σχεδόν τελειώσει μιά πίστα και μήν έχοντας κάνει σέϊβ να χάσω τα δεδομένα, όταν το παιχνίδι "πάγωσε". Επιχείρησα επι τόπου - σχετικά εκνευρισμένος - να ξαναπαίξω την πίστα χρησιμοποιώντας την γνώση που μόλις είχα αποκτήσει και "ξενέρωσα" μόλις διαπίστωσα ότι 1) δεν θυμάμαι την ακριβή σειρά που πρέπει να τρέξεις τις ρουτίνες και 2) το παιχνίδι από μόνο του δέν ειναι τόοσο έξυπνο ώστε να καταλάβει ότι α+β=β+α.

Ε, το να χάσω άλλο τόσο χρόνο απλά για να ξαναφέρω το παιχνίδι στα "ίσα" του δεν τα άντεξα και το παράτησα...

Πάντως συμφωνώ ότι ό,σο έπαιξα το φχαριστήθηκα και ότι υπό αλλες συνθήκες θα "κολλούσα" (απλά συνειδητά αντιστέκομαι σθεναρώς σε πολύωρα "κολλημάτα" μπροστά στην οποιαδήποτε οθόνη...

Επί της υποτιθέμενης ταινίας, προτιμώ να μήν βγεί ποτέ. Πρώτον διότι για ένα γκέϊμερ που έχει τερματίσει το παιχνίδι δεν έχει νόημα. Και για έναν που δεν το έχει παίξει (όπως εγώ) καταστρέφει κάθε ευκαιρία να ανακαλύψει (σε ό,ποιο βαθμό θέλει) την ομορφιά του παιχνιδιού.

Πάω να ξεθάψω τα σιντί...

Δ.Χ/Ι.Χ.

Idom είπε...

@ ΔΧ/ΙΧ

Α, επιτέλους, η ανάρτησή μου έφερε έναν άνθρωπο στο σωστό δρόμο.
Με μπέρδεψες λίγο με αυτά που είπες για το "πάγωμα". Προφανώς κάποιο πρόβλημα έχουν τα CDs σου τού παιχνιδιού ή κάτι δεν πήγε καλά στην εγκατάσταση.
Επανεγκατάστησέ το!
Εννοείται ότι πρέπει να κάνεις μπόλικα saves - σε συμφέρει.
Τα παλιά σου saves μπορείς να τα κρατήσεις και να τα χρησιμοποιήσεις στο φρεσκοεγκατεστημένο παιχνίδι. Απλά κόπιαρε τα κάπου αλλού πριν την νέα εγκατάσταση. Μετά την εγκατάσταση, βάλε τα εκ νέου στην "παλιά" θέση.
Σαφώς, τέτοια παιχνίδια δεν έχουν στοιχεία τεχνητής νοημοσύνης, δεν "μαθαίνουν".
Και ναι, όντως κυλάνε αργά. Καμία σχέση με τα Doomοειδή.

(Δεν είμαι σίγουρος με ποια έννοια χρησιμοποιείς τον όρο "ρουτίνα", πάντως ελπίζω να απάντησα επί τής ουσίας.)

ΠΟΛΥ ΚΑΛΑ κάνεις και συνειδητά προσπαθείς να μην κολλάς. Όσο μπορείς μείνε μακριά από τα computer games.

" Πρώτον διότι για ένα γκέϊμερ που έχει τερματίσει το παιχνίδι δεν έχει νόημα. "

Μην το λες. Π.χ., έχουμε δει ταινίες που βασίστηκαν σε αγαπημένα μας βιβλία και ενίοτε τις χαρήκαμε. Υπάρχει και η δυνατότητα για μία νέα "ανάγνωση". Την συγκεκριμένη ιστορία τού Syberia την βρίσκω έντονα κινηματογραφήσιμη.

Καλή διασκέδαση!
Idom

Ανώνυμος είπε...

Είναι το μοναδικό παιγνίδι που
έχω παίξει, χάρις εσένα και το
καταευχαριστήθηκα!

Λ